Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Gowidlinie

Biblioteka szkolna i MCI

„Biblioteka jest szczególną świątynią twórczego ducha ludzkiego”
Jan Paweł II

 

Biblioteka szkolna służy uczniom i nauczycielom naszej szkoły.
Z księgozbioru mogą korzystać także rodzice, którym polecamy ciekawe książki.
Biblioteka jest miejscem, w którym możemy wypożyczyć książki.
Wypożyczyć, to znaczy zabrać je do domu, przeczytać i zwrócić do biblioteki.

Kto jest najważniejszy w bibliotece?
Bez obecności kogo – każda, nawet najlepiej wyposażona biblioteka jest martwa?
Czytelnik – to w bibliotece osoba najważniejsza!

Biblioteka szkolna ostrzega:
regularne czytanie książek prowadzi do …

samodzielnego myślenia.

Wychodząc naprzeciw potrzebom czytelniczym, nasza szkoła i gmina wzięła udział w projekcie pod nazwą Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, dzięki któremu otrzymaliśmy 15000 złotych z na zakup nowych książek. Biblioteka wzbogaciła się o ponad 900 książek obyczajowych, przygodowych, fantastycznych, poradników i innych. Projekt przewidywał rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Nawyki czytelnicze kształtują się we wczesnym dzieciństwie. Odpowiada za nie rodzina, szkoła, środowisko. Korzyści wynikające z wpływu czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży.

Książka:

  • pomaga rozwijać język i słownictwo,
  • uczy wyrażać myśli i rozumieć innych,
  • rozwija myślenie,
  • dostarcza pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza świadomość,
  • pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni,
  • dostarcza wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej,
  • rozwija uczucia i zdolność do empatii,
  • wyrabia umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację,
  • dostarcza rozrywki i emocji,
  • może rozśmieszyć lub zasmucić, pocieszyć i wskazać nowe możliwości,
  • może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń,
  • uczy etyki, skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe,
  • może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w rozumieniu zależności,
  • pomaga zrozumieć siebie, odkryć, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia poczucie własnej wartości,
  • pomaga zrozumieć innych, lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom,
  • jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego, dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia.

Procesem doboru lektur zajmował się zespół humanistyczny nauczycieli pod kierownictwem bibliotekarza. Wyborem pozostałych książek i ich zamówieniem zajęli się sami bibliotekarze. Ostateczna lista książek powstała po konsultacji z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim. Atrakcyjny rabat, jaki udało nam się wynegocjować w księgarni, sprawił, że mogliśmy zakupić więcej pozycji książkowych.

Obok zakupu książek zrealizowaliśmy wiele działań promujących czytelnictwo prowadzonych pod opieką nauczycieli bibliotekarzy:

  • projekt w ramach Europejskiego Dnia JęzykówLudzie listy piszą! w kl. 5-7 szkoły podstawowej,
  • projekt 12 ważnych opowieści, czyli wyprawa w krainę uczciwości, dobroci, szczęścia, odwagi, miłości oraz przyjaźni w kl. 1-3 szkoły podstawowej,
  • projekt Poznajcie Nelę, małą podróżniczkę! w kl. 2a szkoły podstawowej,
  • projekt Tropiciel Domowych Potworów w kl. 4a, 4b, 4c szkoły podstawowej,
  • projekt Przez słowo do serca w kl. III gim.,
  • projekt Tytuł, czyli pierwszy krok do odkrycia tajemnicy w kl. II A,B gim.

Ponadto w roku szkolnym 2017/2018 biblioteka zyskała nowy wizerunek, dzięki zakupionym regałom zniknęły stare i zabudowane półki, woluminy są teraz pięknie wyeksponowane, a uczniowie mogą łatwiej odnaleźć pożądaną książkę.

W bibliotece szkolnej znajduje się Multimedialne Centrum Informacyjne,
z którego mogą korzystać zarówno uczniowie jak i nauczyciele.
Komputery służą użytkownikom do:

  • pracy z multimedialnymi programami edukacyjnymi znajdującymi się w zbiorach,
  • wyszukiwania informacji w internecie niezbędnych na zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne,
  • wykonywania własnych prac typu: referaty, sprawozdania, prezentacje multimedialne,
  • tworzenia dokumentów na użytek szkoły,
  • poszerzania własnych zainteresowań.

A na koniec mała zagadka:
Dziesięć liter ma to słowo, a na koniec jest w nim teka.
Książka tam na Ciebie czeka – _ _ _ _ _ _ _ _ _ _