Od października 2021r. uczniowie klasy pierwszej jako jedyni w naszej szkole nie siedzą na tradycyjnych krzesełkach podczas lekcji. Dyrekcja zaproponowała rodzicom znaną i dobrze ocenianą w krajach zachodnich metodę, polegającą na zastąpieniu krzeseł piłkami terapeutycznymi.
Piłki terapeutyczne – równoważne wymuszają utrzymanie prawidłowej postawy ciała podczas pracy przy stolikach lub ławkach.
Dziecko siedząc na piłce jest zmuszone siedzieć w pozycji wyprostowanej, dzięki czemu nie jest narażone na wady kręgosłupa. Dzięki piłce dzieci mogą uzewnętrznić potrzebę ruchu, w chwili potrzeby ich organizmu, nie czekając na dzwonek. Piłka ułatwia dzieciom koncentrację w trakcie ćwiczeń w pisaniu, czytaniu czy liczeniu. Pozwala w naturalny sposób skupić się nad wykonywanym zadaniem.
Zastosowanie piłek równoważnych ma na celu przede wszystkim:
- wzmocnienie mięśni dziecka,
- poprawę koordynacji ruchowej i koncentracji uwagi,
- zwiększenie stabilności ciała,
- doskonalenie równowagi,
- kształtowanie prawidłowej postawy,
- integrację obu półkul mózgowych,
- uaktywnienie półkuli „leniwej”.
Ponadto urozmaica, uatrakcyjnia zajęcia, wyzwala pozytywne emocje, sprzyja dobremu nastrojowi uczniów oraz ułatwia rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni kręgosłupa, które siedząc na tradycyjnych krzesełkach trudno uaktywnić.
Aleksandra Stark