Laboratoria Przyszłości to o inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 87 900,00 zł na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach, w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Nasza szkoła pozyskała:
- drukarkę 3D z akcesoriami,
- laptop,
- aparat fotograficzny,
- statyw,
- gimbal,
- kamerę przenośną,
- oświetlenie do realizacji nagrań,
- okulary Class VR z licencją,
- roboty Artie, ładowarki,
- słuchawki,
- pudełka do nagrywania,
- mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami,
- mikroport – bezprzewodowy system mikrofonowy,
- mikrofon kierunkowy,
- stację lutowniczą,
- robot planetarny,
- szafy,
- tablice.
Bernadeta Piotrowska
Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Laboratoria Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymały wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno – komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Nasza szkoła otrzymała środki w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Został zakupiony sprzęt i nowoczesne wysposażenie. Już od września jest ono wykorzystywane przez uczniów i nauczycieli w czasie zajęć, które będą ciekawsze, bogatsze w treści i w nowoczesnej formie.
Anna Miotk-Płotka
Poznajemy zasady obsługi i możliwości gogli Class VR!
Od września br. wykorzystujemy sprzęt i nowoczesne pomoce dydaktyczne, zakupione dzięki inicjatywie edukacyjnej, realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Przysąpienie do programu Laboratoria Przyszłości już dziś uatrakcyjnia nasze zajęcia szkolne i pozwala uczniom odkrywać nowe zainteresowania, rozwijać pasje i poznawać nowinki technologiczne.
Poznawanie zakupionego sprzętu rozpoczęliśmy od gogli Class VR
Po założeniu na głowę tychże okularów uczniowie nie tylko otrzymują możliwość znalezienia się w miejscach niedostępnych, ale przede wszystkim znacznie skuteczniej zapamiętują przekazywane im treści. Badania naukowe pokazują, że osoby przebywające w rzeczywistości wirtualnej są w stanie przyswoić około 50% więcej informacji, niż gdyby przyswajali je w tradycyjny sposób. W świecie wirtualnej rzeczywistości poruszamy się dokładnie w taki sam sposób jak w świecie rzeczywistym. Z doświadczeniami w świecie VR wchodzimy w takie same interakcje jak w życiu codziennym. Angażujemy się w ten świat w stu procentach. Wykorzystując zatem VR w edukacji możemy znacznie skuteczniej angażować widza, co przekłada się na lepsze zrozumienie i zapamiętanie tematu. Do tej pory nauczyliśmy się, co prawda, podstawowej obsługi, sposobu użytkowania gogli, ale w najbliższym czasie na pewno zanurzymy się w wirtualny świat edukacji.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Twitter
Anna Miotk-Płotka
Laboratoria Przyszłości? Z czego dzięki nim korzystamy?
Program Laboratoria Przyszłości pozwolił nam na zakup aparatu fotograficznego ze statywem, kamery przenośnej oraz mikrofonu kierunkowego, z których korzystamy podczas każdej uroczystości szkolnej. Również robot planetarny znalazł już swoje zastosowanie. Mieliśmy także okazję przetestować drukarkę Banach 3D, podczas przygotowywania statuetek z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Rozwijanie kompetencji przyszłości oraz przygotowanie do pracy z zaawansowanymi technologiami -to zapewni nam nauka obsługi drukarki 3D podczas najbliższych lekcji informatyki.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Twitter
Anna Miotk-Płotka
Robot rysujący Artie 3000
Artie to niesamowity robot, który rysując uczy dzieci i młodzież kodowania i wprowadza w pierwsze tajniki robotyki edukacyjnej. Posiada wbudowane Wi-Fi oraz łatwe i intuicyjne oprogramowanie metodą ,,przeciągnij i upuść”, które sprawdzi się na komputerze lub tablecie. Umożliwia 4 tryby pracy: zaprogramowane kształty, gry, program do kolorowania oraz kodowanie dowolne. Robot porusza się do przodu i w tył, obraca się o 360 stopni w dowolnym kierunku. Do rysowania używa 4 wymiennych, zmywalnych, kolorowych mazaków.
Uczniowie naszej szkoły już od września br. mają możliwość spotkań z robotem Artie, dzięki programowi Laboratoria Przyszłości. Wkrótce z pewnością zgłębimy wszystkie jego tajniki !
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Twitter
Anna Miotk-Płotka
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Twitter
Anna Miotk-Płotka
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Twitter
Anna Miotk-Płotka
Uczniowie klasy 1a podczas lekcji informatyki pracowali z okularami CLASSVR. Dzieci po raz pierwszy miały możliwość zwiedzenia wirtualnego świata za pomocą nietypowych gogle. Uczniowie zapoznali się ze sprzętem oraz poznali zasady korzystania z niego, za pomocą googli przenieśli się do innych krajów. Sprzęt ten wzbudził ogromne zainteresowanie uczniów, z pewnością przyczyni się do poszerzenia ich wiedzy informatycznej.
Patrycja Dąbrowska
Uczniowie klas 6 podczas dodatkowych zajęć rozwijających kreatywność z języka angielskiego zwiedzili Stonehenge w Wielkiej Brytanii. Jest to jeden z najbardziej popularnych okręgów kamiennych na świecie.
Karolina Gilmajster-Szymikowska
Nowoczesne szkoły dzięki drukarkom 3D
Druk 3D stanowi jedną z nowinek cieszących się rosnącą popularnością. Na całym świecie uczniowie szkół podstawowych stawiają swoje pierwsze kroki we włączaniu tej technologii w zajęcia. Drukarki 3D wkraczają na szeroką skalę do polskich szkół dzięki programowi Laboratoria Przyszłości.
Ogranicza nas tylko wyobraźnia. Liczba tematów i projektów wykorzystujących druk 3D jest niemal nieograniczona, zwłaszcza na zajęciach z nauk ścisłych, matematyki, ale i nauk społecznych. Projekty druku mogą być tworzone w zespołach, jak również indywidualnie, a ich poziom trudności bez problemu dostosować można do grupy wiekowej, zaczynając od projektowania pojedynczych przedmiotów codziennego użytku, a kończąc na skomplikowanych systemach angażujących dodatkowe programy informatyczne.
W ramach projektu otrzymaliśmy między innymi Drukarkę 3D, która na stałe zagościła w sali informatycznej. Odbyły się już pierwsze zajęcia, podczas których uczniowie zapoznali się z ogólną budową, działaniem, funkcjonalnością oraz zastosowaniem drukarki 3D w praktyce. Udało się z sukcesem wydrukować pierwsze projekty, dostępne dla drukarki Banach 3D School.
Ta nowoczesna technologia cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i z pewnością będzie wykorzystywana w kolejnych zajęciach.
Anna Miotk-Płotka
Projektujemy breloki i nagrody szkolne
Zapoznaliśmy się już z działaniem naszej drukarki 3D. Opracowaliśmy różne wersje breloków szkolnych ze skróconą nazwą naszej szkoły. Nie wszystkie projekty zostały wydrukowane tak jak chcieliśmy, ale była to dla nas tym cenniejsza nauka. Czasem wydruk zostaje zakłócony przez niewłaściwe ustawienia drukarki prze użytkownika, błąd druku albo przerwę w dostawie prądu. Wiemy już jak planować pracę, projektować własne logotypy. Uczymy się cierpliwości w oczekiwaniu na rezultaty, gdyż druk 3D trwa od kilkudziesięciu minut do kilkunastu godzin.
Anna Miotk-Płotka
Gogle VR
10 marca br. na lekcji informatyki klasa 4b mogła dzięki okularom VR, zakupionym w ramach Laboratoriów Przyszłości, mogła udać się na wirtualną wycieczkę i podziwiać krajobraz Sahary.
Adela Wenta
Gogle VR
Podczas lekcji geografii uczniowie przenieśli się w wirtualny świat odwiedzając niesamowite zakątki naszej planety korzystając z materiałów przeznaczonych do lekcji geografii pt Środowiska ludzkie. Z kolei na indywidualnych zajęciach rewalidacyjnych uczennica spędziła czas w pokoju sensorycznym. Zajęcia ze ZŚK uatrakcyjniła wycieczka po zamkach.
Aneta Woźniak
Interaktywne lekcje języka niemieckiego!
Klasa 7b przy użyciu monitora interaktywnego ćwiczyła i utrwalała wiedzę o czasownikach modalnych. Po wiedzy teoretycznej przyszedł czas na praktykę, ta jednak okazała się wyzwaniem, ponieważ czasowników jest aż 6. Dürfen czy können? Sollen czy müssen? Tłumaczenie tych czasowników na język polski niekiedy jest identyczne, jednak ich użycie zależne jest od kontekstu wypowiedzi. Po doborze tego właściwego, przyszedł jeszcze czas na jego koniugację, czyli odmianę przez osoby. Chociaż temat nie należał do najłatwiejszych, to kolejka chętnych do rozwiązania ćwiczeń przy tablicy interaktywnej się nie kończyła.
Klasa 8a musiała zmierzyć się z tematem odmiany przymiotnika po rodzajniku określonym. Neu, to w celowniku: dem neuen, der neuen, dem neuen, den neuen. Pozostaje jeszcze tylko mianownik, dopełniacz i biernik. Wydaje się trudne, a do tego jeszcze pozostałe przypadki. Lecz język niemiecki dla 8a nie taki straszny był jak go malują. Ćwiczenia przy pomocy tablicy interaktywnej przekonały uczniów, że można uczyć się przez zabawę. Nie starczyło zadań, ponieważ każdy chciał zrobić więcej niż jedno zadanie.
I tym razem nikt nie powiedział, że czegoś nie rozumie lub jest to zbyt trudne.
Zaangażowanie i skupienie było tak duże, że nie proszono nauczyciela o pomoc w rozwiązywaniu zadań, z wyjątkiem przetłumaczenia nowych, pojedynczych słów.
Daniel Stencel
Poznajemy robota Artie 3000!
Uczniowie klasy 2a podczas zajęć z edukacji informatycznej mieli okazję zaznajomić się z robotem kodującym Artie 3000. Poznali jego skróconą instrukcję obsługi, podstawowe możliwości. Mieli szansę przyjrzeć się z bliska wykonywanemu przez robota rysunkowi. Zadawali przy tym mnóstwo ciekawych, tematycznych pytań oraz dzielili się trafnymi spostrzeżeniami. Patrząc na entuzjazm dzieci można odnieść wrażenie, że to pierwsze, bliższe spotkanie z pewnością zaowocuje zgłębianiem tajemnic technologicznych w przyszłości.
Anna Miotk-Płotka