SPOTKANIA Z RODZICAMI W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
(WYWIADÓWKI)
15 – 16.09.2021r. (środa – czwartek)
18.11.2021r. (czwartek)
27.01.2022r. (czwartek)
07.04.2022r. (czwartek)
07 – 08.06.2022r. (wtorek – środa)
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA – 2021/2022
Szanowni Państwo!
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 nasza szkoła w roku szkolnym 2021/2022 złożyła wniosek i otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 15.000 złotych.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 ma na celu przeciwdziałanie zjawisku spadania poziomu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Realizacja programu oparta jest na współdziałaniu dwóch Ministerstw: Kultury i Edukacji. Priorytetami programu są m. in. zakup nowości wydawniczych do bibliotek szkolnych oraz inwestycje w infrastrukturę bibliotek.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Czytanie jest to odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów.
Jarosław Iwaszkiewicz
CZYTANIE…
*Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka.
*Biegłość w czytaniu czyni dziecko zdolnym do dalszego kształcenia. Kłopoty dzieci z nauką wynikają z braku umiejętności czytania ze zrozumieniem. Zadaniem zarówno domu jak i szkoły, jest wytworzenie silnej motywacji do czytania, sprawienie, aby czytanie było zajęciem atrakcyjnym, aby książka zaspokajała różnorodne pragnienia i potrzeby dziecka – emocjonalne i intelektualne.
*Mem Fox, australijska specjalistka od czytania dzieciom, porównuje naukę czytania do stawiania domu: fundamentem jest bogaty język, który umożliwia rozumienie. Ściany wymagają wiedzy ogólnej i kontekstowej, zdobywanej dzięki książkom, rozmowom, wycieczkom, doświadczeniom, udziałowi w wykładach, wystawach czy wydarzeniach kulturalnych itd., co także służy zrozumieniu. Litery i zasady pisowni stanowią ostatni etap nauki czytania, są dachówkami wieńczącymi dzieło, dają samodzielność w korzystaniu z książek.
ROLA RODZINY W ROZBUDZANIU POTRZEB CZYTELNICZYCH U DZIECI:
*Czytanie książek jest jedną z pierwszych inwestycji w rozwój własnych dzieci. Jednak, aby dziecko wyrobiło w sobie ten nawyk, rodzice muszą w nim rozbudzić potrzebę kontaktu z książką już od najmłodszych lat.
*Czytanie małym dzieciom książek to doskonała metoda wychowawcza. Główna rola przypada rodzicom poprzez czytelniczą inicjację w domu oraz narzucenie zasady selekcji odbioru programów telewizyjnych oraz ustalenie zasad korzystania z internetu.
*Każde dziecko, bez względu na wiek, powinno mieć codzienny kontakt z książką, a obok każdego dziecka powinien być dorosły, który poczyta mu w ciągu dnia lub przed snem.
Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka.
ZALETY CZYTANIA DZIECIOM W WIEKU 0-3 LATA:
*buduje więź emocjonalną,
*daje dziecku poczucie bliskości i bezpieczeństwa,
*usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,
*uczy myślenia przyczynowo – skutkowego,
*uczy kojarzenia faktów i wyciągania wniosków,
*wspomaga rozwój mowy poprzez przyswajanie intonacji i melodii języka,
*uspokaja,
*wzmacnia poczucie przynależności do rodziny,
*dostarcza podstawowej wiedzy o otaczającym świecie, np. o ludziach i przedmiotach,
*przekazuje wzorce osobowe,
*uczy wyrażać własne potrzeby i oczekiwania wobec innych.
ZALETY CZYTANIA DZIECIOM W WIEKU 3-6 LAT:
*pomaga poznać, nazwać i wyrażać emocje, pokazuje, jak sobie z nimi radzić,
*rozwija kompetencje poznawcze,
*usprawnia myślenie, pamięć i mowę,
*uczy rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń,
*pomaga oswoić trudne tematy i pokonywać lęki,
*daje nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w nieznanych dotąd sytuacjach,
*rozwija zainteresowanie słowem pisanym oraz rozbudza w dziecku gotowość do nauki samodzielnego czytania,
*daje dziecku wiedzę o sobie i otaczającym go świecie,
*jest dla dziecka czasem relaksu, pozwalającym na odreagowanie emocji,
*rozwija kreatywność i wyobraźnię,
*jest świetnym pretekstem do rozmowy i wyprawy w miejsca związane z jej tematem.
ZALETY CZYTANIA DZIECIOM W WIEKU 6-10 LAT:
*wzbogaca słownictwo,
*pomaga dziecku odnaleźć się w nowej rzeczywistości, jaką jest szkoła,
*pozwala rozwijać hobby, zainteresowania i zaspokoić ciekawość,
*ułatwia przyswajanie wiedzy i zapamiętywanie informacji,
*rozwija umiejętność swobodnego wypowiadania się i myślenia,
*umacnia więź z rodzicami i dziadkami,
*rozbudza i kształtuje wrażliwość emocjonalną,
*daje wewnętrzną siłę do radzenia sobie z trudnościami,
*pokazuje, jak panować nad własnymi emocjami,
*kształtuje osobowość oraz poczucie własnej wartości,
*uczy oceny swojego zachowania z moralnego punktu widzenia,
*pomaga rodzicowi zrozumieć emocjonalny i społeczny rozwój swojego dziecka.
ZALETY CZYTANIA KSIĄŻEK PRZEZ MŁODZIEŻ KSIĄŻKA:
*pomaga rozwijać język i słownictwo,
*stawia pytania do przemyśleń,
*uczy zachowań etycznych,
*pomaga zrozumieć siebie,
*dostarcza rozrywki i emocji,
*rozwija uczucia i zdolność do empatii,
*dostarcza wiedzy,
*tłumaczy rzeczywistość,
*pobudza fantazję,
*jest towarzyszem w samotności,
*rozwija myślenie.
STRONY INTERNETOWE, KTÓRE WARTO ODWIEDZIĆ:
https://liblink.pl/71iKGK8foq
https://liblink.pl/1SExiPuOhI
https://liblink.pl/FIV4OzBoyu
https://liblink.pl/Uo5H69p5fK
https://liblink.pl/ZtqXLnk2SV
https://liblink.pl/RxYrXd9Vr3
https://liblink.pl/wL1cy7SJZZ
https://liblink.pl/FAMHWwX8Vf
https://liblink.pl/Stzrqa1km0
https://liblink.pl/DzAc2k4ffJ
Książka i możność czytania to jeden z największych cudów ludzkiej cywilizacji.
Maria Dąbrowska
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA – 2017/2018
Wychodząc naprzeciw potrzebom czytelniczym, nasza szkoła i gmina wzięła udział w projekcie dzięki któremu otrzymaliśmy 15 tys. złotych z NPRCz na zakup nowych książek. Biblioteka wzbogaciła się o ok. 900 książek obyczajowych, przygodowych, fantastycznych, poradników i innych. Obok zakupu książek zaplanowano działania promujące czytelnictwo w szkole. Projekt przewiduje rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Nawyki czytelnicze kształtują się we wczesnym dzieciństwie. Odpowiada za nie rodzina, szkoła, środowisko. Korzyści wynikające z wpływu czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży.
Książka:
- pomaga rozwijać język i słownictwo, rozwija myślenie,
- uczy wyrażać myśli i rozumieć innych,
- dostarcza pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza świadomość,
- pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni,
- dostarcza wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej,
- rozwija uczucia i zdolność do empatii,
- wyrabia umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację,
- dostarcza rozrywki i emocji,
- może rozśmieszyć lub zasmucić, pocieszyć i wskazać nowe możliwości,
- może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń,
- uczy etyki, skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe,
- może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w rozumieniu zależności,
- może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron,
- może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc,
- pomaga zrozumieć siebie, odkryć, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia poczucie własnej wartości,
- pomaga zrozumieć innych, lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom,
- jest naszym towarzyszem w samotności, łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek,
- jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego, dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia.
SPOTKANIE Z RODZICAMI
W dniach 15 – 16.09.2021r. zapraszamy na
spotkania wychowawcy klasy z rodzicami wg następującego harmonogramu.
Rodzic musi mieć założoną maseczkę osłaniającą usta i nos
oraz przy wejściu do szkoły zdezynfekować ręce.
W spotkaniu z wychowawcą może uczestniczyć tylko 1 rodzic.
15.09.2021r. (środa)
Klasa | Wychowawca | Miejsce | Wejście/wyjście |
godz. 1600 | |||
1a | Janina Wenta | hol przy papieżu | nr 1 (główne) |
1b | Alicja Walkusz | hol przy sali nr 14 | ewakuacyjne przy sekretariacie |
2a | Wioletta Maszke | hol przy sali nr 75 | nr 3 (czerwona szkoła) |
2b | Lucyna Labuda | sala gimnastyczna | nr 2 (przy sali gimnastycznej) |
godz. 1700 | |||
3a | Hanna Formela | hol przy papieżu | nr 1 (główne) |
3b | Julita Lipinska | hol przy sali nr 14 | ewakuacyjne przy sekretariacie |
4a | Jolanta Wójcik | hol przy sali nr 75 | nr 3 (czerwona szkoła) |
4b | Bożena Lejk | sala gimnastyczna | nr 2 (przy sali gimnastycznej) |
godz. 1800 | |||
5a | Dorota Tandek | hol przy papieżu | nr 1 (główne) |
5b | Adela Wenta | hol przy sali nr 14 | ewakuacyjne przy sekretariacie |
6a | Joanna Neubauer | hol przy sali nr 75 | nr 3 (czerwona szkoła) |
6b | Roksana Syldatk | sala gimnastyczna | nr 2 (przy sali gimnastycznej) |
16.09.2021r. (czwartek)
Klasa | Wychowawca | Miejsce | Wejście/wyjście |
godz. 1600 | |||
7a | Maria Kostuch | hol przy papieżu | nr 1 (główne) |
7b | Karolina Gilmajster – Szymikowska | hol przy sali nr 14 | ewakuacyjne przy sekretariacie |
godz. 1700 | |||
8a | Alicja Kuchta | hol przy papieżu | nr 1 (główne) |
8b | Lidia Stahlke | hol przy sali nr 75 | nr 3 (czerwona szkoła) |
8c | Wioletta Brzeska | hol przy sali nr 14 | ewakuacyjne przy sekretariacie |
Dnia 16.09.2021r. (czwartek) godz. 17.15 – spotkanie przewodniczących oddziałowej rady rodziców (stołówka).
****
Zapraszamy rodziców na spotkanie z wychowawcą,
podczas którego zostaną podane oceny bieżące z poszczególnych przedmiotów
oraz informacja o zachowaniu uczniów,
które odbędzie się w dniu 18.11.2021r. (czwartek):
godz. 16.00 – spotkanie wychowawcy klasy z rodzicami uczniów klas 1b, 2a, 3a, 4a, 5a, 5b, 6b, 7a, 8c,
godz. 17.00 – spotkanie wychowawcy klasy z rodzicami uczniów klas 1a, 2b, 3b, 4b, 6a, 7b, 8a, 8b.
Rodzic musi mieć założoną maseczkę osłaniającą usta i nos
oraz przy wejściu do szkoły zdezynfekować ręce.
W spotkaniu z wychowawcą może uczestniczyć tylko 1 rodzic.
****
Zapraszamy rodziców na spotkanie z wychowawcą, które odbędzie się w dniu 27.01.2022r. (czwartek)
podczas którego zostaną podane oceny z poszczególnych przedmiotów
oraz ocena zachowania za I półrocze roku szkolnego 2021/2022:
godz. 16.00 – spotkanie wychowawcy klasy z rodzicami dzieci oddziałów przedszkolnych,
godz. 17.00 – spotkanie wychowawcy klasy z rodzicami uczniów klas 1a, 2a, 3b, 4b, 5b, 6a, 7b, 8b, 8c,
godz. 18.00 – spotkanie wychowawcy klasy z rodzicami uczniów klas 1b, 2b, 3a, 4a, 5a, 6b, 7a, 8a,
godz. 18.30 – spotkanie przewodniczących oddziałowej rady rodziców (świetlica – sala nr 46).
Rodzic musi mieć założoną maseczkę osłaniającą usta i nos
oraz przy wejściu do szkoły zdezynfekować ręce.
W spotkaniu z wychowawcą może uczestniczyć tylko 1 rodzic.
****
Zapraszamy rodziców na spotkanie z wychowawcą,
podczas którego zostaną podane oceny bieżące z poszczególnych przedmiotów
oraz informacja o zachowaniu uczniów,
które odbędzie się w dniu 7.04.2022r. (czwartek):
godz. 16.00 – spotkanie wychowawcy klasy z rodzicami dzieci oddziałów przedszkolnych,
godz. 17.00 – spotkanie wychowawcy klasy z rodzicami uczniów klas 1a, 2b, 3b, 4b, 5b, 6a, 7b, 8b, 8c,
godz. 18.00 – spotkanie wychowawcy klasy z rodzicami uczniów klas 1b, 2a, 3a, 4a, 5a, 6b, 7a, 8a,
godz. 18.30 – spotkanie przewodniczących oddziałowej rady rodziców (świetlica – sala nr 46).
****